صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم مشهور سینما درباره فوتبال

5 فیلم مشهور سینما درباره فوتبال

go4e

 

آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل باعث شد تا اینبار در پنج برتر ، پنج فیلم فوتبالی مشهور سینما را انتخاب کرده و برای شما عزیزان معرفی نمائیم. مسلما می شد آثار بیشتری را هم در لیست زیر قرار داد ( آثاری همانند « مارادونا » به کارگردانی اِمیر کاستاریکا ) اما در نهایت لیستی که در ادامه آن را خواهید خواند، انتخاب شدند که امیدواریم مورد پسندتان واقع گردد. شما می توانید نام فیلمهای فوتبال محور محبوبتان را در بخش نظرات برای ما و دیگر سینمادوستان بنویسید تا بتوانیم از نظرات مفید شما نیز بهره مند گردیم.

5- گل! رویا آغاز می شود (Goal! The Dream Begins ) : اولین قسمت از سری فیلمهای « گل » اثری قابل قبول درباره فوتبال بود. این فیلم درباره جوانی به نام سانتیاگو مونز بود که از یک کلوب منطقه ای به باشگاه نیوکاسل انگلستان منتقل می شد و زندگی فوتبالی اش تغییر می کرد. « گل » علی رغم اینکه در بخش سینمایی اثر چندان قابل اعتنایی نبود، اما با اینحال به عنوان یکی از بیاد ماندنی ترین فیلمهای ” فوتبالی ” در ذهن تماشاگران سینما باقی ماند. بعدها قسمت های دوم و سوم فیلم هم به نمایش درآمد که هیچکدام از آنها نتوانستند به موفقیت قسمت اول دست پیدا کنند. در این بین قسمت سوم یک فاجعه تمام عیار بود!

zidiw9uj92

4 – زیدان : پرتره قرن 21 (Zidane: A 21st Century Portrait ) : این مستند جذاب نه به زندگی خودِ زین الدین زیدان، بلکه به مسابقه میان رئال مادرید و ویارئال در سال 2006 می پردازد. در این مسابقه، 17 دوربین فیلمبرداری از ابتدای بازی تا لحظه سوت پایان حرکات زیدان را زیر نظر دارند و رفتار او را بررسی می کنند. در این مستند نه کسی صحبت می کند و نه اتفاق دیگری به جز آنچه که در مستطیل سبز رخ می دهد، به وقوع می پیوندد. این مستند یکی از جذاب ترین آثاری است که درباره فوتبال ساخته شده. نکته حائز اهمیت درباره این مستند این است که مدیر فیلمبرداری پروژه داریوش خنجی بود.

victory435

3 – پیروزی (Victory ) : داستان زندانیانی که با طرح نقشه انجام مسابقه فوتبال قصد دارند از زندان فرار کنند، ایده جذابی بود که در سال 1981 در فیلم « پیروزی » مطرح شد. در این فیلم که بازیگران مطرحی همچون سیلوستر استالونه و مایکل کین حضور داشتند، چهره های مطرح دنیای فوتبال از جمله ” پله ” و ” بابی مور ” نیز دیده می شدند. « پیروزی » اثر شاخصی در سینما محسوب نمی شود اما یکی از بهترین فیلمهایی هست که به فوتبال ارتباط دارد!

shaoli343

2 – فوتبال شائولین (Shaolin Soccer ) : شاید هیچ ارتباطی به آثار جدی ساخته شده درباره فوتبال نداشته باشد اما فیلم « فوتبال شائولین » محصول هنگ کنگ و چین، یکی از بهترین و با کیفیت ترین آثاری است که درباره فوتبال و مستطیل ساخته شده است. این فیلم درباره دوستانی هست که به ورزش شائولین می پردازند اما تصمیم می گیرند در یک تورنمنت فوتبال شرکت کنند و از توانایی هایشان که بر پایه اصول رزمی شائولین بنا شده، در زمین فوتبال استفاده کنند!

فوتبال شائولین یکی از بامزه ترین و در عین حال سرگرم کننده ترین آثاری است که درباره فوتبال ساخته شده و از شهرت جهانی نیز برخوردار است.

vlcsn3434

1- مثل بکهام شوت کن (Bend It Like Beckham ) : اثری انگلیسی که درباره یک خانواده هندی و دخترشان بود که دوست داشت فوتبالیست شود و الگویش هم دیوید بکهام بود اما با مخالفت خانواده سنتی خودش مواجه می شد و… داستان فیلم مسلماً تکراری و خسته کننده به نظر می رسد اما « مثل بکهام شوت کن » برخلاف تصور عمومی، اثری زنده و پر انرژی هست که حاوی مضامین ارزشمندی از جمله ” تلاش برای رسیدن به خواسته ها ” و ” نا امید نشدن ” می باشد. « مثل بکهام شوت کن » در سال 2004 موفق شد نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شود. « مثل بکهام شوت کن » البته ارتباط چندانی به بکهام نداشت!

 

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها