صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم حلقه ها ( Rings )

نقد و بررسی فیلم حلقه ها ( Rings )

17 2 3 111243downl00014

نخستین قسمت از « حلقه » محصول سینمای وحشت ژاپن بود که در سال 1998 به اکران درآمد. این اثر ترسناک و خلاقانه در آن سالها باعث وحشت بسیاری از مخاطبین سینما شد و موفقیت آن نیز سبب شد تا پس از چندین سال نسخه آمریکایی آن با نامی مشابه و با بازی نائومی واتس به اکران درآید که علی رغم موفقیت در گیشه، از لحاظ کیفی قابل قیاس با نسخه اصلی نبود. حال پس از گذشت بیش از یک دهه از ساخت آخرین قسمت این مجموعه، یک نسخه تازه از « حلقه ها » به اکران درآمده که در آن اینبار نام فیلم را جمع بسته و «حلقه ها» نامگذاری کرده اند. داستان فیلم تفاوت چندانی با قسمت های قبل ندارد اما بطور خلاصه از این قرار است :

داستان فیلم درباره یک زن و مرد جوان به نامهای جولیا ( ماتیلدا لوتز ) و هولت ( آلکس روی ) می باشد که با هم رابطه صمیمی دارند اما هولت برای رفتن به کالج مجبور به ترک جولیاست. با اینحال این دو به یکدیگر قول می دهند که در ارتباط باشند. اما پس از مدتی این اتفاق نمی افتد و همین مسئله جولیا را به سمت محل حضور او می کشاند که وی در این محل متوجه طلسمی می شود که هولت با نگاه کردن به یک نوار ویدئویی گرفتار آن شده و پس از گذشت هفت روز، از دنیا خواهد رفت. او پس از مشاهده وضعیت، فیلم را تماشا می کند تا مانع از مرگ عشق زندگی اش شود اما طلسم اینبار مثل همیشه عمل نمی کند و حالا او ، هولت به همراه پروفسور گابرلی ( جانی گالکی ) که برای خودش یک پژوهش عجیب و غریب را آغاز کرده، می بایست به راه حلی دست پیدا کنند و…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_1-b17.jpg

بازسازی « حلقه ها » احتمالاً به این دلیل صورت گرفته تا بتواند از ابزارهای مدرن عصر حاضر برای روایت مجدد این داستان بهره بگیرد اما همین امر تبدیل به یک ضعف آشکار برای فیلم گردیده است. در زمان ساخت نسخه های ابتدایی این فیلم خبری از شبکه های اجتماعی نبود و نوار VHS نیز محبوب ترین ابزار اصلی تکثیر و تماشای آثار سینمایی بود که همین موضوع بر جذابیت های اثر افزوده بود. اما حال پس از گذشت 13 سال از آخرین قسمت آمریکایی اثر، تکنولوژی بطور ویژه ای پیشرفت کرده و ” دختر چاه خیز ” داستان نیز در یک دوگانگی میان مدرنیته و سنت گرفتار شده است. این موضوع به این دلیل است که از طرفی سازندگان قصد داشته اند تا جایی که امکان دارد به روند اصلی داستان پایبند بمانند و از طرف دیگر عناصر مدرن زمانه را هم وارد متن نمایند که تلفیق این دو گاهاً لحظات بامزه و مفرحی را رقم زده که تاثیر معکوسی بر ذهن مخاطب می گذارد و بجای ترس، او را شاداب و سرحال می نماید.

فیلمنامه اثر را که به حال خود رها کنیم ( در بخش فیلمنامه یا از عناصر قسمت قبلی استفاده شده یا از دیالوگ های نازل آثار ترسناک کلیشه ای ) ، به خلق موقعیت هایی می رسیم که قرار است ترس مخاطب را به چالش بکشد. در این بخش فیلم برخلاف قسمت های گذشته ( و البته ژاپنی ) تصاویر را بیشتر شلوغ کرده و به جای استفاده از ابزارهای زمینی، متوسل به راه و رسم آثار تخیلی می شود تا « حلقه ها » به نوعی یک پل لغزان میان ژانر ترسناک و تخیلی باشد. مشکل اصلی اینجاست که این اثر در هیچکدام از این دو ژانر موفق به جلب رضایت مخاطب خود نمی شود. « حلقه ها » در ایجاد ترس ناتوان است و با چندین مورد خلق لحظات ترسناک موسوم به « بوووو » و البته چندین مورد چندش آور نظیر خارج شدن مو از حلق و… نمی تواند مخاطب امروز سینمای ترسناک را راضی نگه دارد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_2-f6d.jpg

فاکتور زمان که در قسمت های قبل یکی از مهمترین ویژگی های فیلم به شمار می رفت، در این قسمت ساده لوحانه فرض شده و منطق هفت روز نیز تا حدود زیادی رنگ باخته است. گاهاً در فیلم مشاهده می شود که پرش های داستانی، به زمانی بیشتر از هفت روز نیاز داشته اما در طول داستان به این موارد اهمیت داده نشده و در مجموع، محدودیت زمان خیلی نقشی در اتفاقات فیلم ندارد. شاید در این محدودیت زمانی حتی شخصیت های داستان بتوانند یک فیلم را هم ساخته و اکران نمایند!

در فیلم بازیهای خوبی هم به چشم نمی خورد و البته « حلقه ها » هم اثری نیست که بازیگر محور باشد. ماتیلدا لوتز که شباهت هایی هم به جسیکا آلبا دارد و ما را به یاد نقش آفرینی او در فیلم ترسناک دیگری به نام « چشم » می اندازد ، خیلی کار مهمی برای انجام دادن نداشته است. او می ترسد و دیالوگ های کهنه به زبان می آورد و دوباره این روند را تکرار می نماید. در میان بازیگران فیلم جانی گلکی هم به چشم می خورد که قطعاً او را با سریال کمدی « تئوری بیگ بنگ » به خاطر می آورید. انتخاب او برای ایفای نقش پروفسور در یک فیلم ترسناک، شاید یکی از بدترین انتخاب هایی باشد که می توان در هالیوود داشت!

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/02/phoca_thumb_l_6-035.jpg

« حلقه ها » در مجموع همانطور که می شد انتظارش را داشت، یک اثر نازل است که به اسم یک اثر ترسناک موفق قدیمی به سینما آمده تا بتواند ثروتی بهم بزند؛ ثروتی که البته برای بدست آوردن آن خلاقیتی شکل نگرفته است. سازندگان نه طرح جدیدی برای بیرون آمدن دخترک از چاه داشته اند و نه داستانی که بتوانند برای آن اول و آخر مناسبی ترسیم نمایند. شاید باید به سامارا گفت که بهتر است در همان چاه بماند و یکی را هم پیدا کند تا سقفی پولادین برای آن چاه ایجاد نماید تا دیگر با این شکل و شمایل بامزه از آن خارج نشود!

  2                                                                               Photo Gallery2

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

حلقه ها : rin3gt3effRings

کارگردان : F. Javier Gutiérrez

نویسنده : David Loucka ، Jacob Estes

بازیگران :

Matilda Anna Ingrid Lutz… Julia

Alex Roe… Holt

Johnny Galecki …Gabriel

Vincent D’Onofrio…Burke

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : ترسناک    

زمان : 102 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها