صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم پر هزینه تاریخ سینمای ایران

5 فیلم پر هزینه تاریخ سینمای ایران

sd22223 2120

 

به تازگی موج اظهار نظرهای مختلف درباره فیلم پرهزینه « لاله » در سینمای ایران به راه افتاده که از مخالفت ها با این پروژه حکایت دارد. به همین جهت اینبار در « پنج برتر » به سراغ معرفی 5 فیلم پر هزینه تاریخ سینما ایران رفته ایم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد. البته به دلیل اینکه در سینمای ایران هرگز هزینه ساخت بطور رسمی اعلام نمی شود،بنابراین به استحضار شما می رسانیم که آمار و ارقام اعلام شده در این مطلب بصورت تقریبی و با استناد به صحبت های مسئولین مرتبط به فیلمها ، تهیه و تنظیم شده است.

5- دوئل :این فیلم محصول سال 1382 به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی حسن رجبعلی‌بنا می باشد. « دوئل » پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال 1382 محسوب می شد. فیلمی که برای اولین بار از سیستم صدای دالبی استفاده کرده بود و جلوه های ویژه کامپیوتری اش یک سر و گردن از دیگر فیلمهای هم دوره اش بالاتر بود. اما « دوئل » در نهایت در گیشه با فروشی نزدیک به 700 میلیون تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که بودجه ساخت این فیلم حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان عنوان شده است که در آن زمان واقعا رقم قابل توجهی بود!

molk2323232

4- ملک سلیمان : این فیلم محصول سال 1387 به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده است. « ملک سلیمان » داستان مقطعی از زندگی حضرت سلیمان ( ع ) را روایت می کند و تا به امروز تنها اولین قسمت از سه گانه آن بر پرده سینماها رفته است. ملک سلیمان با بودجه پنج میلیارد و 100 میلیون تومان ساخته شد اما در اکران عمومی در سال 1389 ، با فروشی تقریبی یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به کار خود پایان داد. تکثیر غیرقانونی این فیلم پیش از اکران عمومی ، یکی از دلایلی است که سازندگان « ملک سلیمان » برای فروش کم این فیلم عنوان کرده اند.

abrisham34234234234

3- راه ابریشم آبی : این فیلم محصول سال 1388 به کارگردانی محمدرضا بزرگ نیا و تهیه کنندگی حسن بشکوفه ( بنیاد فارابی سرمایه گذار بوده ) می باشد. « راه ابریشم آبی » می توانست یکی از بهترین آثار تاریخی سینمای ایران باشد اما این فیلم هم از لحاظ محتوایی دچار لغزش های فراوانی بود و در نهایت هم بی سر و صدا به سینما آمد و بی سر و صدا هم اکران خود را پایان داد. نکته تاسف برانگیز درباره « راه ابریشم آبی » این است که این فیلم با بودجه ای نزدیک به 6 میلیون دلار یعنی تقریبا 6 میلیارد تومان ( در آن دوران قیمت دلار دچار افزایش عجیب و غریبش نشده بود ) ساخته شده بود اما در گیشه به فروش تقریبی 293 میلیون تومان دست یافت!

laleh293923823244

2- لاله : « لاله » علاوه بر اینکه یکی از پرهزینه ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که هنوز اکران نشده، بلکه یکی از پر حاشیه ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران هم محسوب می شود. فیلمی که ظاهراً دلیل ساختش ، سفر دکتر احمدی نژاد به نیویورک و استفاده اسعدالله نیک نژاد ( کارگردان ) از این موقعیت بود که در نهایت توانست موافقت دولت را برای ساخت چنین فیلمی درباره شخصیت لاله صدیق بدست بیاورد.

جنجال بر سر ساخت « لاله » زمانی آغاز شد که بودجه این فیلم مبلغی در حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان عنوان شد و معلوم شد که سرمایه گذار آن « مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی » بوده است؛ سازمانی که کسی به خاطر ندارد هرگز تا بدین حد دست و دلباز بوده باشد! با اینحال رقم تولید فیلم « لاله » در ماه های بعد ثابت باقی نماند و تا زمانی که این مطلب در حال نگارش است، بودجه این فیلم به رقم بی سابقه 17 میلیارد تومان رسیده است که اعتراضات بسیاری را سبب شده است. حال پس از جنجالهای فراوان باید دید که آیا فیلم « لاله » به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد می تواند در زمان اکران با واکنش مناسب مخاطبینش مواجه شود و اکران موفقی را پشت سر بگذارد یا خیر.

* پی نوشت : گفته شده که آنجلینا جولی و جسیکا آلبا کاندید ایفای نقش اصلی این فیلم بوده اند اما در نهایت نقش به سارا امیری رسید!

2351462531423351432534153222230

1- محمد (ص) : تازه ترین فیلم مجید مجیدی یکی دو سالی است که بحث محافل مختلف جامعه ایران است. فیلمی که در سکوت کامل خبری در حال ساخته شدن است و فقط هر از چندگاهی خبری از به کارگیری یکی از اسکار گرفته های جهان در ساخت این فیلم ، منتشر می شود!

رسانه های داخل ایران و سازندگان فیلم « محمد ( ص ) » تا به امروز خبر موثقی از بودجه ساخت این اثر منتشر نکرده اند اما هالیوود ریپورتر در یک گزارش مدعی شده بود که مجید مجیدی فیلم « محمد (ص) » را با بودجه ای در حدود 30 میلیون دلار ساخته است که با توجه به تیم حرفه ای سازنده این فیلم ، این رقم چندان دور از انتظار نیست. چنانچه رقمی که هالیوود ریپورتر در گزارشش به آن اشاره کرده درست از آب در آید، باید « محمد ( ص ) » را پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدانیم و البته این سوال را هم مطرح کنیم که آیا این فیلم پر هزینه هم قرار است به سرنوشت همتایان پر هزینه اش دچار شود یا خیر؟

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها