صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم گنجشک سرخ ( Red Sparrow )

نقد و بررسی فیلم گنجشک سرخ ( Red Sparrow )

نقد فیلم گنجشک قرمز ( Red Sparrow )

«گنجشک سرخ » براساس رمانی به همین اسم به نویسندگی جیسون متیوز، مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا ( CIA ) ساخته شده است. رمان مذکور در بازار کتاب موفقیت های نسبتاً خوبی را بدست آورد و در بین مقامات سیاسی نیز به دلیل جزئیاتش درباره مراحل جاسوسی، مورد تحسین واقع شد. با اینحال اقتباس سینمایی که از این کتاب انجام شده، در برخی موارد با داستان اصلی در تعارض است و سازندگان نسخه سینمایی تغییراتی را به دلخواه در داستان ایجاد کرده اند که باعث می شود اثر را خیلی وفادار به منبع اصلی ندانیم.

داستان درباره دختری روس به نام دومینیکا ( جنیفر لارنس ) می باشد. بالرین جوانی که وظیفه نگهداری از مادر بیمارش نیز با اوست. با اینحال زمانی که دومینیکا متوجه می شود احتمال از دست رفتن آپارتمان و تامین داروهای مادر بیمارش وجود دارد، مجبور می شود به مدرسه ای برود که در آنجا افراد تعلیم می بینند تا از بدن و جذابیت های جنسی خود در جهت جاسوسی و اهداف دولت استفاده نمایند. دومینیکا با اینکه از این شرایط ناخرسند است، به عضویت این مدرسه در می آید اما…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/03/phoca_thumb_l_5-e17.jpg

« گنجشک سرخ » در زمانی به اکران عمومی درآمده که می توان گفت فصل طلایی برای این اثر به شمار می رود! محتوای داستان فیلم شباهت انکار ناپذیری به آنچه که هاروی واینستاین رقم زده دارد ( تهیه کننده فاسد هالیوود ) و حتی برخی از سکانس های فیلم مانند آنچه که در هتل رخ می دهد، می تواند یک ارجاع تصویری به اعمال جنسی باشد که زنان هالیوودی طی ماه های اخیر از آن پرده برداشتند و جنبش های گوناگونی را براساس آن رقم زدند. سوژه فیلم سوء استفاده از بدن و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن است؛ با این توضیح که در اینجا نیز دلایل بسیاری وجود دارند که چرایی اجباری بودن این عمل را مطرح می نماید.

با اینحال جدیدترین اثر فرانسیس لارنس ویژگی های لازم برای رسیدن به یک تریلر هیجان انگیز استاندارد ندارد و در این میان بیشترین ضربه را نیز از فیلمنامه دریافت کرده. یعنی جایی که در همان گام نخست، سیر تغییر دومینیکا از یک بالرین که بهرحال شناخته شده است، به جاسوسی روسی با ویژگی های متفاوت ، بسیار سریع رخ می دهد گویی که سازندگان خیلی علاقه ای به مقدمه چینی نداشته و قصد داشته اند هرچه سریعتر جاسوس خود را به مرحله عمل برسانند. همین شتابزدگی باعث شده تا شخصیت دومینیکا بطور کامل شکل نگیرد و مخاطب از همراهی با او منصرف شود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/03/phoca_thumb_l_3-6e3.jpg

در آثار تریلر معمولاً ضرباهنگ اثر به همراه غافلگیرهایی که در متن قرار می گیرد، از جمله برگ برنده این دسته از آثار محسوب می شوند. اما « گنجشک سرخ » در این خصوص با ایراداتی مواجه است که از جمله آن، عدم وجود خرده داستانهایی است که بتواند اثر را سرپا نگه دارد. « گنجشک سرخ » با زمان بسیار طولانی 139 دقیقه ( برای یک اثر تریلر ) از عدم وجود داستانهای فرعی که بتواند به کلیت اثر انسجام ببخشد رنج می برد و به همین جهت، دقایقی زیادی از فیلم بطور کل زائد هستند و با حذف آن می شد به نتیجه بهتری دست یافت.

با اینحال « گنجشک سرخ » از ویژگی های ارزشمندی نیز برخوردار است که از جمله آن می توان به فضاسازی دوران جنگ سرد اشاره کرد که با تصحیح رنگ مناسبی در تصویر نقش بسته است و به خوبی توانایی انتقال حس این دوران عجیب را به مخاطب دارد. طراحی صحنه به انضمام موسیقی زیبای فیلم، اثر را در بخش فنی نسبتاً غنی کرده و می توان آن را تحسین نمود.

جنیفر لارنس که در سالهای اخیر مشغول محک زدن خود در نقش های متفاوت بوده است، در « گنجشک سرخ » وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد. لارنس در دو سال گذشته نقش آفرینی های متفاوتی را تجربه کرده که مهمترین آن، حضور در فیلم عجیب و قابل بحث « مادر! » به کارگردانی آرونفسکی بوده است. شخصیت دومینیکا نیز جدیدترین ماجراجویی اوست که البته هرگز عمق نمی یابد و در نهایت بخاطر رفتارهای بی پروای جنسی به خاطر سپرده خواهد شد. البته در این میان لارنس لهجه عجیبی روسی هم اختیار کرده که خیلی هم جالب نیست و نمی توان آن را پذیرفت.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2018/03/phoca_thumb_l_1-14f.jpg

« گنجشک سرخ » را می توان یک تریلر بی پروا با مجموعه ای از خشونت های جنسی معرفی کرد که در نهایت نیز نمی تواند به جایگاهی بالاتر از آنچه که در تعریف چند کلمه ای اثر بکار رفته برود. جدیدترین فیلم فرانسیس لارنس که قبلاً در سری  فیلمهای « عطش مبارزه » با جنیفر لارنس همکاری کرده بود، نه شخصیتی دارد که در ذهن مخاطب باقی بماند و نه اصولاً داستان پتانسیل بالایی داشته که بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. فیلم در نهایت مجموعه ای خشن از سکانس های جنسی است که در آن اجبار، اصل و اصول بوده و مخاطب هم با تماشای اثر چیزی بیش از موارد فوق بدست نخواهد آورد. « گنجشک سرخ » ویژگی های بسیاری برای فراموش شدن دارد!

 

4                                                                          Photo Gallery2

 

منتقد : میثم کریمی                           

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

گنجشک سرخ : گنجشک سرخRed Sparrow

کارگردان : Francis Lawrence

نویسنده : Jason Matthews ، Justin Haythe

بازیگران :       

Jennifer Lawrence…Dominika Egorova

Joel Edgerton…Nate Nash

Matthias Schoenaerts…Vanya Egorov

Charlotte Rampling…Matron

 رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : درام

زمان : 139 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها